Categorie: Samenwerken & Persoonlijke groei, Kindontwikkeling en gedrag, Werken in een kindcentrum (IKC)

Jonge kind specialist in het IKC (post HBO)

1,799,00 Drachten trainingsruimte Spiekr (lavendelheide 21 Drachten)
Sterk praktijkgericht en inspirerend
Beschikbaar in heel Noord-Nederland
Blended learning

Deze leergang is speciaal ontwikkeld voor intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren en pedagogisch coaches die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen rondom de brede ontwikkeling van kinderen van 0-7 jaar. Het doel is om deelnemers toe te rusten met de nodige expertise om hun teamleden te begeleiden en te coachen in de samenwerking tussen kinderopvang en basisschool. 


Waarom Deze Leergang?

De eerste levensjaren van een kind zijn cruciaal voor hun ontwikkeling. Maar liefst 80% van de hersenverbindingen worden gevormd in de eerste zes jaar. Spelen, leren en ontwikkelen zijn in deze periode onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als kwaliteitsfunctionaris, intern begeleider of pedagogisch coach heb je een belangrijke rol in het bevorderen van de kwaliteit van opvang en onderwijs. Deze leergang biedt jou de inzichten en vaardigheden die nodig zijn om een continue ontwikkelingslijn te creëren voor kinderen, vanaf de kinderopvang tot en met het basisonderwijs en in samenwerking met zorgpartners.

Wat Leer Je?

Na het volgen van deze leergang heb je een duidelijke visie ontwikkeld op de ontwikkeling van het jonge kind binnen het (Integraal)Kind Centrum ((I)KC) of in de samenwerking tussen het basisonderwijs en de kinderopvangpartner. Je bent daardoor goed in staat om mee te denken over de visie op spelen, leren en ontwikkelen en om de doorgaande lijnen op inhoud, pedagogisch vlak en didactisch vlak voor kinderen van 0-7 jaar te helpen vormgeven.

De leergang biedt een diepgaande verkenning van de ontwikkeling van het jonge kind en hoe je deze ontwikkeling kunt volgen en begeleiden. Je leert onder andere:

  • Een visie ontwikkelen op de optimale ondersteuning van de ontwikkeling van het jonge kind.
  • Een speel-, leer- en ontwikkelaanbod vormgeven en implementeren in de praktijk.
  • Specialistische kennis van breinontwikkeling en verschillende pedagogische visies.
  • Inzicht in de competenties en vaardigheden van pedagogisch professionals.
  • Advies geven over pedagogisch en educatief partnerschap met ouders.
  • Signaleren van ontwikkelingsachterstanden en het maken van passende (groeps)plannen.
  • Kennisoverdracht realiseren binnen jouw team en beleidsontwikkeling ondersteunen.


De leergang bestaat uit zes fysieke bijeenkomsten, gecombineerd met online leren (blended learning). Het programma is als volgt opgebouwd:

Dag 1: Inleiding tot de Ontwikkeling van het Jonge Kind

  • Kennismaking met de leergang en deelnemers
  • De cruciale rol van spelen, leren en ontwikkelen in de jonge jaren
  • Breinontwikkeling van het jonge kind en relatie met spel en leren
  • Normale ontwikkeling van kinderen 0-7 jaar

Dag 2: Pedagogische Fundamenten en Pedagogisch Partnerschap

  • Pedagogische basisdoelen en interactievaardigheden
  • Pedagogische visies op spelen en ontwikkelen
  • Pedagogisch en educatief partnerschap kinderopvang-basisonderwijs
  • Pedagogisch en educatief partnerschap met ouders

Dag 3: Spelen, Leren en Ontwikkelen in een doorgaande lijn

  • Doorgaande speel-, leer-, en ontwikkellijnen
  • Verschillende manieren waarop kinderen leren
  • Materialen en rijke speel- en leeromgevingen
  • Spelbegeleidingstechnieken en activiteitenplanning

Dag 4: Volgen, Signaleren en Ontwikkelingsondersteuning

  • Signalering van ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen
  • Planmatige aanpak voor individuele kinderen en groepsoverzichten

Dag 5: In de Praktijk

  • Praktijkgerichte oefeningen en casusbesprekingen
  • Doorgaande leerlijnen tussen kinderopvang en basisschool
  • Beleidsontwikkeling en kennisoverdracht binnen teams

Dag 6: Afsluiting

  • Reflectie op de leergang en persoonlijke leerdoelen aan de hand van de eindpresentatie
  • Afsluiting en certificering


Groep 1

  • 1e lesdag: 13 januari 2025
  • 2e lesdag: 10 februari 2025
  • 3e lesdag: 10 maart 2025
  • 4e lesdag: 14 april 2025
  • 5e lesdag: 19 mei 2025
  • 6e lesdag: 16 juni 2025

van 9:30 - 16:00 uur in Drachten


Groep 2

  • 1e lesdag: 6 maart 2025
  • 2e lesdag: 24 april
  • 3e lesdag: 29 mei
  • 4e lesdag: 3 juli
  • 5e lesdag: 11 september
  • 6e lesdag: 16 oktober

van 9:30 - 16:00 uur in Drachten


  • Vrijstellingenbeleid: Voor deze training geldt geen vrijstellingenbeleid
  • Niveau van de training: HBO niveau
  • Vooropleidingseisen: MBO +
  • Studiebelasting in uren: ca. 70 - 85 uren
  • Studiemateriaal: inclusief
  • Kwalificatie: de branche erkende kwalificatie Pedagogiek 0-13 jaar wordt afgegeven nadat de cursus voldoende is afgerond.


Portfolio en Praktijkopdrachten

Gedurende de leergang werken deelnemers aan een portfolio waarin ze hun leerproces documenteren. Na bijeenkomsten 2, 3 en 4 voeren ze praktijkopdrachten uit, zoals observaties, het ontwikkelen van speel- en leeractiviteiten en het uitvoeren van analyses. Het portfolio vormt samen met de eindopdracht de basis voor de afsluitende presentatie.

Eindpresentatie

Tijdens de eindpresentatie laten deelnemers zien wat ze hebben geleerd tijdens de leergang en hoe hun visie op de ontwikkeling van het jonge kind is veranderd. Ze reflecteren op hun groei en nieuwe inzichten, en presenteren hun persoonlijke visie op spelen, leren en ontwikkelen. Hierdoor zijn ze in staat om hun nieuwe kennis effectief toe te passen binnen het IKC.

Certificering en Accreditatie

Na afronding van de leergang ontvangen deelnemers een certificaat van deelname. Daarnaast ontvangen ze een certificaat voor het geaccrediteerde onderdeel FCB Pedagogiek 0-13 jaar. Hiermee kwalificeren intern begeleiders zich, mits met de juiste vooropleiding, om als pedagogisch coach in de kinderopvang te worden ingezet.

Belangrijke Details

  • Uitvoering: In Drachten, lokaal Spiekr
  • Maximale Deelnemers: 12
  • Prijs: €1799,- per persoon (all-in prijs incl. alle materialen en lichte lunch en koffie/thee)
  • Certificering: Deelnamecertificaat en FCB Pedagogiek 0-13 jaar accreditatie

Na Deze Leergang:

  • Kun je jouw visie op de ontwikkeling van het jonge kind formuleren en overdragen aan je team.
  • Ben je competent op het gebied van de ontwikkeling van kinderen van 0-7 jaar.
  • Kun je meedenken over de (door)ontwikkeling van het IKC en bijdragen aan het pedagogisch- en educatief beleid.
  • Kun je een bijdrage leveren aan de vormgeving van doorgaande lijnen op inhoudelijk, pedagogisch en didactisch vlak voor kinderen van 0-7 jaar.

Meld je Nu Aan!

Deze leergang biedt een unieke kans om je expertise te verdiepen en een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van jonge kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Schrijf je vandaag nog in en word een specialist in spelen, leren en ontwikkelen van 0-7 jaar!


Meer informatie over de inhoud



Profiel foto van docent
Trainer

Jenneke Koopman

Jenneke wordt ingezet als adviseur bij (IKC-) trajecten, bij projecten zoals het ontwikkelen van een doorgaande leerlijn, als pedagogisch coach en/of beleidsmedewerker en is naast haar inzet als trainer ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van het trainings- en opleidingsaanbod van Spiekr.

Wil je weten wat Spiekr voor jou kan betekenen?
Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. We bespreken graag wat er mogelijk en nodig is.

Contact

Wil je rechtstreeks contact met Spiekr? Neem dan contact op via telefoonnummer 058-203 7130. Mailen kan natuurlijk ook: info@spiekr.nl of maak gebruik van onderstaand contactformulier.