Betekenisvol werken in de BSO
Tijd tekort voor het bedenken van activiteiten? Te weinig enthousiasme bij de kinderen? Te weinig structuur in het aanbod en gebrek aan een gezamenlijke werkwijze in het team?
De training ‘Betekenisvol werken in de BSO’ zit boordevol ideeën en praktische handvatten die je helpen om het betekenisvol werken concreet te maken, de kinderen te enthousiasmeren en een structuur in je activiteitenaanbod te realiseren die past bij jou en je BSO-locatie.
Doel van de training
De training “Betekenisvol werken in de BSO” is erop gericht je de methode eigen te maken, je denken en handelen aan te scherpen èn je persoonlijke vertaling van de inhoud van de training handen en voeten te geven in de praktijk.
Borging
Om de werkwijze in de praktijk te borgen is het uitganspunt dat (bij voorkeur) alle teamleden deelnemen aan de training, inclusief de betrokken leidinggevende(n) en coach(es). Tijdens de training worden leidinggevenden en coaches actief betrokken en begeleid t.a.v. de manier waarop zij pedagogisch medewerkers kunnen ondersteunen en monitoren ten aanzien van de methode.
Karakteradvies overlegt vooraf met de opdrachtgever over de manier waarop de werkwijze effectief kan worden geïmplementeerd in het pedagogisch beleid van de organisatie. Na afloop van de trainingen is de trainer beschikbaar voor nieuwe vragen die in de praktijk ontstaan. Dit totaalaanbod garandeert dat de werkwijze structureel bijdraagt aan de pedagogische kwaliteit in de groepen.
Voor het meten van de effecten van de training zijn desgewenst enquêtes beschikbaar voor kinderen, ouders en medewerkers. Vraag ernaar bij de trainer.
De training “Betekenisvol werken in de BSO” bestaat uit 5 dagdelen:
Dagdeel 1
Inleiding op betekenisvol werken
- oriëntatie op betekenisvol werken
- verkennen van verbeterpunten voor de eigen locatie
- doelen formuleren voor de eigen locatie
- de cursusmap en het boek Betekenisvol werken in buitenschoolse tijd wordt uitgereikt aan alle deelnemer
Dagdeel 2
Diversiteit in activiteiten en thema’s
- diversiteit aanbrengen in het activiteitenaanbod
- een aanbod gericht op alle leeftijdsgroepen, jongens en meisjes
- mogelijkheden voor het werken met thema’s; meer dan seizoenen en jaarfeesten
Dagdeel 3
Kinderparticipatie
- kinderparticipatie: definitie, onderwerpen en resultaten
- spel- en werkvormen voor kinderparticipatie
- kinderparticipatie op de eigen locatie
- het boek Kinderparticipatie, 50 spel- en werkvormen met Karakter wordt uitgereikt aan alle deelnemers
Dagdeel 4
Betekenisvol werken in de praktijk
- structuur, introductie en afsluiting van thema’s
- betekenisvol werken in de eigen praktijk
- evalueren van de cursusdoelen en voorbereiden van de presentaties
Dagdeel 5
Presentaties voor genodigden
- presentaties waarbij de werkwijze op de locatie(s) van de cursisten en de doelen waar men aan heeft gewerkt centraal staan
- uitreiking van de certificaten en de themamap
Themamap
Tijdens de training wordt er door de deelnemers gewerkt aan een themamap. De themamap is een map met uitgewerkte activiteiten die de deelnemers met de kinderen samen ontwikkelen volgens de werkwijze die wordt getraind. Op deze manier vindt er een vertaling plaats van de trainingstheorie naar de praktijk.
Tijdens de laatste trainingsdag draagt de trainer zorg voor verspreiding van deze map. Iedere deelnemer krijgt de map met daarin de eigen activiteiten én die van de andere deelnemers digitaal en er wordt één geprinte map uitgereikt aan de groep. Tegen kostprijs kunnen er meerdere mappen worden besteld (bijvoorbeeld omdat er mensen van meerdere locaties deelnemen aan de training). De kostprijs is 20 euro per map.
Doelgroep
De training is gericht op pedagogisch medewerkers BSO, coaches en managers die te maken hebben met de begeleiding van pedagogisch medewerkers.
Trainingswijze
Dit is een interactieve training, waarbij de theorie, tips van de trainer en ideeën vanuit de groep elkaar afwisselen en aanvullen. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van afwisselende en activerende werkvormen die er op gericht zijn de ideeën vanuit de cursus op effectieve wijze te integreren in je denken en handelen.
Trainingsduur
De training bestaat uit vijf dagdelen (5 x 2,5 uur) en wordt bij voorkeur in de ochtenduren ingeroosterd. Daarnaast werken de deelnemers aan een aantal huiswerk- en praktijkopdrachten (ongeveer 8 uur in totaal).
De totale tijdsinvestering is ongeveer 21 uur.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat wanneer:
- je minimaal vier van de vijf trainingsdagen aanwezig bent geweest
- je alle opdrachten hebt uitgevoerd en deze met een voldoende door de trainer zijn beoordeeld
Kosten
Aantal deelnemers: minimaal 10, maximaal 15.
Deze training is onderdeel van een maatwerktraject. De totaalprijs bij een in company traject is afhankelijk van de benodigde begeleiding om de werkwijze te implementeren binnen de organisatie, van het aantal cursisten en van de reisafstand van de trainer. De training is vrijgesteld van BTW.
Trainer
Joanna Brands
Joanna ondersteunt de Pedagogisch professionals graag in hun ontwikkeling, zodat ze zich nog bewuster raken van hun handelen … want zij maken het verschil! Ze motiveert en inspireert graag en wordt op haar beurt ook graag geïnspireerd door de Pedagogisch professionals. Naast haar huidige werkzaamheden als pedagogisch coach/beleidsmedewerker is Joanna bij ons bezig met haar passie: trainingen geven en ontwerpen. Haar kracht is laagdrempeligheid in de omgang in combinatie met grote pedagogische kennis en continue zoektocht naar de zone van de naaste ontwikkeling van zowel de persoon die naast haar staat, alsook die van haarzelf. Daarmee zet ze zich in voor optimale ontwikkelkansen voor ieder kind.
Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. We bespreken graag wat er mogelijk en nodig is.
Contact
Wil je rechtstreeks contact met Spiekr? Neem dan contact op via telefoonnummer 058-203 7130. Mailen kan natuurlijk ook: info@spiekr.nl of maak gebruik van onderstaand contactformulier.